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What children and young people learn about ADHD from youth information books: A text analysis of nine books on ADHD available in Dutch

L, Batstra; L, Foget; van Haeringen C, ; te Meerman S, ; ED, Thoutenhoofd
Abstract:
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is not a singular concept. For the purposes of this study, understandings of ADHD are assumed also to spread along a conceptual dimension that includes some combination of biomedical and psychosocial knowledge. Biomedically, ADHD may be considered a somatic affliction causing inattention and hyperactivity, amenable to pharmaceutical treatment. Psychosocially, ADHD ranks among adverse behaviour patterns that are amenable to psychosocial and pedagogical intervention. Considering both biomedical and psychosocial factors are associated with the ADHD construct, it seems self-evident that young people should be offered information that gives equal consideration to both ways of addressing ADHD, but the question is just how balanced the information available to young people is. This study investigated nine information books on ADHD available in the Netherlands in Dutch, aimed at children and young people up to age 17. Thirteen perspective-dependent text elements were identified in qualitative content analysis. Eight attributes associate with a biomedical view: ADHD as cause, biological factors, clinical diagnosis, brain abnormality, medication, neurofeedback, heritability and persistence. Five text elements associate with a psychosocial view: ADHD as perceived behaviour, environmental factors, descriptive diagnosis, behavioural intervention and normalisation. The most frequent text passages encountered describe ADHD as a brain abnormality, along with medical and behavioural treatment. Providing the main focus for information in eight out of nine books, biomedical information about ADHD predominates in the available youth information books, while psychosocial information about ADHD is far less well covered.
Patologie/Applicazioni:
Anno:
2020
Tipo di pubblicazione:
Articolo
Parola chiave:
ADHD; educazione psicologica; prospettive psicologiche; libri per ragazzi; conoscenze biomediche e psicosociali
Testata scientifica:
Scand J Child Adolesc Psychiatr Psychol
Nota:
Questo studio ha esaminato nove libri informativi sull'ADHD disponibili nei Paesi Bassi, rivolti a bambini e giovani fino a 17 anni. Otto di questi si associano a una visione biomedica: ADHD come causa, fattori biologici, diagnosi clinica, anormalità cerebrale, farmaci, neurofeedback, ereditabilità e persistenza. Cinque elementi di testo si associano a una visione psicosociale: ADHD come comportamento percepito, fattori ambientali, diagnosi descrittiva, intervento comportamentale e normalizzazione. La maggior parte dei libri riflette quindi un orientamento verso l'ADHD in quanto presenta un disturbo persistente causato da un'anomalia cerebrale (ereditabile) suscettibile di trattamento medico. L'influenza di fattori contestuali come il modo di crescere i figli, i fattori sociali e demografici, lo svantaggio socioeconomico e più in generale i fattori sociali sono appena menzionati. Una discussione su prove più sfumate e spesso confuse riguardanti l'ADHD - diagnosi distorta all'interno di gruppi di età, o l'ereditabilità mancante negli studi sui gemelli - è del tutto assente nei libri che abbiamo analizzato. Sono quindi necessari libri informativi per i giovani che contengano una riflessione molto più diversificata sul tema dell'ADHD e su ciò che la ricerca ci dice.
DOI:
10.21307/sjcapp-2020-001

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